Skip to content

Sociale medier & du og jeg og vi to

juli 2, 2012

Hvornår skal man bruge du, jeg eller os? De nye kommunikationskanaler på web er måske ikke helt nye – men de er stadig ved at finde sit eget sprog.

Som udgangspunkt er alt tilladt; der er ingen regler for hvordan du fx skal lave et blogindlæg, et nyhedsbrev – eller poste på Facebook. I princippet kan du publicere nøjagtig det samme indhold på samtlige kanaler (ok, på nær Twitter der arbejder med max 160 tegn).

 Men hvad virker på web? Jeg kan jo kun tale ud fra mig selv og mine cyber-erfaringer. Og de kan sådan lidt firkantet illustreres på følgende vis:

Som webrådgiver er det der springer mig mest i øjnene, hvordan virksomheder på deres hjemmeside stadig er “dus”-forskrækket – og gemmer sig bag “jeg” eller “vi” formuleringer, for verbalt at undgå kontakt med læseren.

Øvelse: Prøv lige en gang, at omformulere teksterne på din hjemmeside, fra “jeg/vi tilbyder” – til “du får”! En smule grænseoverskridende men en sundere, mere skarp og effektiv måde at kommunikere på.

Facebook, bloggen og i nyhedsbrevet er det også cyber-smart og lige i skabet at være dus med dit publikum. Her er det desuden helt ok at fortælle om dig selv og din virksomhed – og så er det bare kanon at tænke interaktivt; inddrage “vi to”, altså alle de andre og gerne stille spørgsmål ud i World Wide Web. Eksempel: Klik Like hvis du også har været ude at træne i dag 🙂

Twitter og LinkedIn er der ikke så meget “du”-snak. På Twitter lytter man til de andres “jeg/vi”-snak. Og på LinkedIn handler det om – som virksomhed – at udvikle status som branchens ekspert og “thought leader” (det er i hvert fald hvad LinkedIn er rigtig god til som kommunikationkanal lige nu), ved at give ud af faglig viden.

Håber du kan bruge dette indlæg som inspiration til din webkommunikation! Har du yderligere input til hvordan vi kan formulere os på de forskellige cyberkanaler – så hører jeg meget gerne fra dig!

Alt godt til dig,

Anne-Grete

From → Web der virker

One Comment
  1. Very nice blog post. I absolutely appreciate this site. Continue the good work!

Skriv et svar

